Der er flere forskellige slags dæk, som dækker ethvert formål og behov. Valg af dæk kan have mange variabler. Det afhænger af, hvad den skal bruges til, hvor du bor, hvordan du kører og mange andre ting.

Sportsdæk eller sommerdæk
Sportsdæk er designet til høje hastigheder; til biler som kan køre i en høj fart eller til kunder, som gerne vil have hårdere dæk en den gennemsnitlige forbruger. Disse dæk prioriterer typisk performance og vejgreb højere end holdbarhed og består af et blødere gummi-materiale. Slidbanerne i sportsdæk er normalt designet med henblik på at fastholde et solidt vejgreb end evnen til at skubbe vand på vejbanen afvejen. Det ultimative eksempel på sportsdæk er de såkaldte “slicksdæk”, som bliver brugt i motorsport og overhovedet ingen slidbaner har.

Allround- og helårsdæk
Når biler i dag bliver produceret, er de typisk født med disse slags dæk. De er designet, som et kompromis mellem summer- og vinterdæk og besidder lidt af alle egenskaber; vejgreb, holdbarhed, performance, støjsvage samt evnen til at køre i vådt og glat føre. For at holdbarheden kan holdes i top er disse dæk fremstillet af et hårdere materiale, som dermed ofrer det ultimative vejgreb samt formindsker performance. For langt størstedelen af bilejere i verden er dette absolut ikke et problem. Slidbanerne er ligeledes designet til kompromis. Støjsvaghed og evnen til at køre på en våd vejbane er noget som disse dæk kan. Helårsdæk er hverken perfekte i vådt- eller i tørt føre, men er et fint kompromis.

Dæk til vådt føre
I stedet for at bruge hård gummi, som helårsdæk gør, er dæk, specialdesignet til vådt føre, lavet af gummi, som endda er blødere end sportsdæk. Gummiet skal varmes meget hurtigere op i kolde og våde vejrforhold, da de behøver så meget vejgreb som muligt.

Sne, slud og is: specielle vinterdæk
Vinterdæk er naturligvis i den helt anden ende af skalaen end sportsdæk og sommerdæk. De er perfekt designet til at kunne manøvrere i vinterlignende forhold med sne, slud og is på vejene. Typiske er vinterdæk større end andre dæk og på grund af de kraftigt markerede slidbaner er de også meget støjende. Når man kører i ekstreme vinterforhold, findes der dæk præcis til dette. Disse dæk har indbygget små metalpigge, som bider sig fast i de isdækkede veje. Ulempen ved disse dæk er, at de er mere støjende på tørre veje og de slider utrolig meget på bade dæk og asfalt. Dæk, som er velegnet til at køre i mudder og sne, har typisk en mærkning på siden – ”M&S”. Dæk, som er velegnet til at køre i sne og is, har typisk også en mærkning på siden – et snefnug.

Terrængående dæk
Terrængående dæk finder man typisk på SUVs og på lettere lastbiler. Disse dæk er en del større end andre dæk og har et meget kraftigere slidbanemønster. På asfalterede veje er disse slags dæk meget støjende, men er exceptionelt effektive i sand, skoven eller andet ‘offroad’ terræn. Den kraftige slidbane resulterer samtidig i, at mindre dæk er i direkte kontakt med vejen. Gummiet i disse dæk er en mellemting – de er hverken hårde eller bløde.

Mudderdæk
I den ekstreme ende af skalaen for offroad dæk finder man mudderdæk. Disse ’vilde’ dæk har en slidbane med et meget tykt mønster og bør ikke benyttes andre steder end mudder og jord.

Læs mere her under


Om dæk

Om dæk

Når der er roblem med dækkene får du hos os kvalitetsservice, værdi for pengene, ekspertviden, at reparationen sker på stedet – hurtigt og effektivt.

Læs mere her

Afbalancering af dæk

Afbalancering af dæk

Hvis hjulene ikke er i balance, bliver køreturen ikke særlig behagelig og kan resultere i, at dit styretøj, dæk og støddæmpere slides abnormt meget.

Læs mere her

Dæksikkerhed

Dæksikkerhed

Find her de bedste tips om dæk, viden om mønsterdybden og hvilket er vigtigt at holde øje med på dit dæk.

Læs mere her

Dæktryk

Dæktryk

Som et resultat af gummis naturlige gennemtrængelighed, taber dine dæk i gennemsnit op til 2 bar hver måned og typisk mere i varmere vejr.

Læs mere her

Hjulindstilling

Hjulindstilling

Hjulindstillingerne kan ændre sig blot ved at køre over et hul i vejen eller ind i kantstenen.

Læs mere her